Masz dość wychodzenia z domu zimą pół godziny wcześniej, żeby odśnieżyć auto i oskrobać szyby z lodu? Codziennie znajdujesz ptasie niespodzianki na masce? Denerwujesz się na widok tłustego osadu z drzew? Pomyśl o zadaszeniu swojego pojazdu, dzięki czemu unikniesz tych wszystkich problemów.
Namiot garażowy
Jest to dobre i niedrogie rozwiązanie dla posiadaczy motocykli, skuterów wodnych, quadów, przyczep, maszyn rolniczych itp. Sprawdza się także przy składowaniu drewna, czy węgla. Jest idealne na działkę. Namioty garażowe wyposażone są w nieprzeciekające pokrycia oraz metalowe stelaże, odporne na promieniowanie UV, grzyby, pleśnie, odpryski i rdzę – nadają się zatem do użytku przez cały rok, niezależnie od pogody, zaś ich postawienie nie wymaga zgody na budowę. Takie rozwiązanie skutecznie ochroni Twój pojazd przed śniegiem, deszczem czy opadającymi liśćmi, jednak zdecydowanie nie sprawdzi się jako zabezpieczenie przed mrozem ani kradzieżą.
Namiot garażowy z pokryciem z polietylenu, wsparty na stalowym stelażu. Tutaj: zaadaptowany na dużą drewutnię i przechowalnię rzeczy wszelakich. Materiały, z których wykonany jest namiot, są odporne na promieniowanie UV, ataki grzybów i pleśni, a także na wilgoć. Stal malowana proszkowo. Powierzchnia podstawy: 9 m². Wysokość: 2,4 m.
Garaż drewniany wolnostojący
Jego postawienie jest znacznie tańsze w stosunku do garaży blaszanych i murowanych, a ponadto mniej czasochłonne – budowa zajmuje dosłownie kilka dni. Do zalet tego typu garaży zaliczyć można również ich długowieczność (wystarczy odpowiednia konserwacja) oraz znaczną energooszczędność: drewno jest budulcem termoizolacyjnym, pomieszczenia z niego wykonanego nie trzeba zatem dogrzewać ani docieplać. W niektórych przypadkach może wystarczyć sama wiata. Stawia się wtedy jedynie oparte na podwalinie słupy, na których mocuje się następnie konstrukcję dachu. Można także pokusić się o postawienie całego budynku, wyposażonego w zamykaną bramę wjazdową. Ściany buduje się wówczas z desek lub bali. Na rynku dostępnych jest wiele różnych modeli, między innymi w formie gotowych konstrukcji, które można łatwo i szybko złożyć samemu.
Popatrzmy na najbardziej popularne modele:
Garaż na zdjęciu ma powierzchnię 18 m². Otwór wjazdowy: 2,4 m (szerokość) x 2,1 m (wysokość). Konstrukcja wsparta na słupach o przekroju 10 cm. Zbudowany z desek o przekroju 2 cm, łączonych ze sobą metodą pióro-wpust, co nadaje garażowi doskonałych właściwości termoizolacyjnych. Konstrukcje garażu doposażono w 3 okna. Dach jest dwuspadowy.
Garaż przewidziany na jedno stanowisko. Oprócz bramy wjazdowej, budynek wyposażony jest w osobne wejście, zwiększające komfort użytkowania. Powierzchnia całości: 16 m². Ściany zbudowane z desek o grubości 4 cm. Dwuspadowy dach (nachylenie: 15 stopni), zabezpieczający konstrukcję przed przemoczeniem. Obiekt wymaga orynnowania.
Modele drewniane dużo lepiej komponują się z otoczeniem, niż ma to miejsce w przypadku namiotów garażowych. Decydują się na nie zwłaszcza właściciele domów, wykonanych z tego samego budulca. Warto wiedzieć, że jeśli Twoje pomieszczenia gospodarcze (do których zalicza się także garaż) nie przekraczają swą powierzchnią 35 m² (i nie postawisz ich więcej niż 2 na każde 500 m² działki), nie potrzebujesz pozwolenia na budowę. Nie musisz także zgłaszać zamiaru budowy. Garaż drewniany ochroni Twój pojazd nie tylko przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi (w tym również przed mrozem), ale także przed złodziejem.
Zadaszenie
Jest to mocowana do ściany, bardzo stabilna konstrukcja, którą można wykorzystać nie tylko jako wiatę do parkowania pojazdu, ale również dodatkowe miejsce na wypoczynek. Zadaszenie wykonuje się najczęściej z drewna lub aluminium, w połączeniu z poliwęglanem, bądź dachówką. Niezależnie od wybranego budulca, jest ono odporne zarówno na śnieg i grad, jak i silny wiatr (nie chroni jednak przed mrozem) oraz uszkodzenia mechaniczne. Do niewątpliwych zalet takiego rozwiązania zaliczyć można także łatwość montażu i możliwość regulacji wysokości. Użycie płyty poliwęglanowej zapewnia odporność na działanie promieni UV, atrakcyjny, nowoczesny wygląd oraz przepuszczalność światła, co ma duże znaczenie w przypadku montażu od strony północnej. Zasadniczym minusem zadaszenia jest fakt, że nie chroni ono przed kradzieżą pojazdu.
Zadaszenie może występować też w wersji wolnostojącej, wówczas mamy do czynienia z wiatą. Nie chroni ona wprawdzie auta tak dobrze jak wolnostojący garaż, jednakże jest odpowiednia dla osób szukających punktu pośredniego między drogim garażem, którego kubatura niekiedy przytłacza działkę, a namiotem, który z drugiej strony – może okazać się niewystarczający w zimie. O tym, jak solidne mogą być wiaty wolnostojące, możemy przekonać się patrząc na materiały poniżej:
Na zdjęciach poniżej: wiaty drewniane (źródło: Ogrodosfera.pl)
Wiata o konstrukcji aluminiowej, pokryta poliwęglanowym zadaszeniem. Zadaszenie jest płaskie, a słupy, na których opiera się zadaszenie, dzięki niewielkiemu przekrojowi, nadają całości specyficznej lekkości. W komplecie znajdują się rynny odprowadzające wodę. Fot. Ogrodosfera.pl
Wiata o konstrukcji aluminiowej z poliwęglanowym zadaszeniem. Wiata doskonale ochrania przed nadmiarem promieniowania słonecznego (szkodliwego również dla karoserii naszego auta), pozostając przy tym transparentna dla światła. Uwagę zwraca jednostronna konstrukcja wspierająca: zadaszenie przymocowane jest do słupów po jednej stronie, co nadaje całości ciekawego, niebanalnego wyglądu. Fot. Ogrodosfera.pl
Solidna, dwustanowiskowa wiata garażowa, która nie tylko daje ochronę dla stacjonujących pod nią aut, ale też podnosi walory estetyczne otoczenia. Powierzchnia podłoża przykrytego przez wiatę wynosi ok 14 m². Dach został wykonany z wysokiej jakości drewna – desek o przekroju 2 cm. Fot. Ogrodosfera.pl
Kolejna drewniana wiata, tutaj: o powierzchni 20 m². Wsparta na sześciu solidnych słupach zwraca na siebie uwagę solidnym dachem pokrytym blachodachówką. Wysokość słupów wynosi 2,2 m, wysokość wiaty w najwyższym miejscu zaś: 3,1 m. Fot. Ogrodosfera.pl
Niezwykle estetyczna wiata o ażurowej konstrukcji ścian i jednospadowym dachu, zbudowanym z desek o grubości ok. 2 cm. Zbudowana z drewna sosnowego. Powierzchnia modelu na zdjęciu: 36 m². Fot. Ogrodosfera.pl
Wiata Master to przykład dobrego połączenia wiaty z pomieszczeniem gospodarczym, zainstalowanym w tylnej części budynku. Powierzchnia na samochód: 26,25 m².
Przed dokonaniem wyboru, w pierwszej kolejności warto przeanalizować swoje potrzeby w kwestii zadaszenia auta (potrzebujesz pełnego garażu, z bramą i ścianami? A może wystarczy Ci wiata lub składany namiot?) oraz budżet, jaki można przeznaczyć na ten cel. W dokonaniu świadomej decyzji pomoże również zapoznanie się ze wszystkimi właściwościami poszczególnych konstrukcji.
One thought on “Garaże i zadaszenia na auta”
Zadaszenie – swego rodzaju wiata – jest genialnym pomysłem. Przede wszystkim dlatego, że oprócz podstawowej roli (zastępowanie garażu) może również zastępowac taras. 😀 Latem siedzenie pod dachem, nawet w czasie deszczu może byc przyjemne. 🙂 Patrzac jednak praktycznie, jesli chodzi o wiatę garażowa, to rozwiazanie jest nie tylko funkcjonale, ale również bardzo efektowne!